onsdag 13 februari 2013

Årets revision - check

Vi har haft revisorerna hos oss den här veckan! Tre revisorer som ställer alla möjliga frågor och vill ha underlag! Kan säga att jag sprungit som en skållad råtta! Det var en tuff revision men det har gått bra! Idag avslutade de sitt arbete! Jag är heeeelt slut!

Om man inte är ekonom kanske man har svårt att förstå vad som händer vid en revision. Deras huvuduppgift att att granska våra räkenskaper det vill säga all bokföring, varje ekonomisk händelse i ett företag blir till ett verifikat! Vi har flera tusen verifikat under ett år! Granskningen går ut på att bedöma rimligheten i de intäkter, kostnader, tillgångar och skulder vi har! Allt mynnar ut i årsredovisningen som även den granskas! Vi blir även granskade så att vi följer årsredovisningslagen och aktiebolagslagen! Men även våra arbetsrutiner och allt kring det gås igenom. Nu blev det väldigt teoretiskt men det jag vill komma till att det nog är få yrkesgrupper som blir så granskade som vi blir! På tre dagar går någon igenom ditt jobb du gjort under ett år! Allt går ju inte att dyka ner i, det är därför vi även har en för revision på hösten :-)!

Hur som, det har varit jävligt jobbigt och nu är det över :-)!

Å jag har en så otroligt rolig hemlighet, men jag kan inte avslöja den än :-(! Nä, jag är inte gravid;-)! Ni får nog ge er till tåls ett tag!!

Nä, dags att börja fila på packlistor!!!

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar